Cultura urbana a impanzit orasul. O intalnesti pe strada, in galerii de arta, in cluburi sau in magazine. Pe mii de bloguri. Se recunoaste dupa stilul "alternativ". Iar adeptii sai par, pentru neinitiati, o casta. Vorbesc despre sk8-uri sau despre drumandbass. Merg la petreceri despre care nu multa lume afla. Au incercat cel putin o placa. Si te intrebi mereu daca imbracamintea pe care o poarta se gaseste in magazinele din Bucuresti.
Practic daca "stii ce inseamna Gravis, nukontrast, podcasting, Maddox, filmul european, Dogma '95, insight, pitch, trend, bud, spliff, trip, restecp, chill, d'n'b .. esti urban". Si, chiar daca pare un exercitiu de dictie, "definitia" de mai sus este foarte cunoscuta. Macar de pe site-ul gigel.org.
Street art. Cu si fara sablon.
De cativa ani au aparut prin centrul vechi al Capitalei, pe zidurile cladirilor sau prin pasajul Lipscani o serie de graffiti care nu mai seamana deloc cu cele obisnuite, realizate cu spray-ul colorat. Noile desene sunt (in majoritate) alb-negru, conturate perfect - cu un sablon. Graffiti-urile realizate cu ajutorul sablonului apar peste noapte, de parca cineva s-ar juca mereu cu imaginea cladirilor din Bucuresti.
Stencilul e arta vizuala moderna. Sau "street art". E inedit prin tehnica de realizare, prin spatiul de expunere si mai ales prin mesajul pe care il transmite. Pe internet se gasesc sute de tutoriale in materie de stencil. Asta nu inseamna ca oricine poate realiza un desen reusit. Pentru ca importante sunt mesajul si impactul pe care il are. Iar artistii care au ca unealta sablonul, desi prefera anonimitatea, isi cunosc foarte bine scopul, unul dintre site-urile din strainatate purtand numele de .
Vlad Nanca, artist vizual, pasionat de stenciluri, a dezvoltat chiar o arhiva online a artei stradale de la noi din tara. Un "street art photolog".
"Proiectul arhi