Grabindu-se sa declare ca invatamantul romanesc este "mediocru", presedintele Basescu a formulat, ca sa parafrazam o formula a lui Karl Kraus, deopotriva, " o jumatate de adevar" si "un adevar si jumatate": o jumatate de adevar, fiindca, adesea, invatamantul nostru nu e nici macar mediocru, ci e submediocru, calitatea lui, in ansamblu, degradandu-se constant in decursul ultimului deceniu. In general, se invata fara eficienta, copiii nu capata cultura generala, nici deprinderi de a gandi independent, nici obisnuinta si placerea de a citi. Invata, in schimb, si chiar de la personaje cunoscute pe scena politica sau culturala, ca plagiatul sau copiatul sunt, daca nu licite, nu foarte grav sanctionabile si ca, in general, a pacali sistemul este un act firesc. Industria meditatiilor suplineste cat poate ceea ce scoala a renuntat sa mai faca, asa cum suplineste si veniturile profesorilor pe care statul a uitat sa-i mai salarizeze cum se cuvine. Universitatile, de stat sau private - prea multe si lipsite adesea de cadre corespunzatoare -, obsedate sa primeasca bani cu orice pret, obtin adesea venituri cu pretul umflarii numarului de studenti, diminuarii competitiei intre acestia. Bugetarea "pe cap de student", introdusa de prea mult laudatul Andrei Marga, s-a dovedit o eroare fatala. Noi cerinte legate de cercetare - legitime in sine - nu sunt completate de investitii corespunzatoare. Casta profesorilor plini domneste, cu salarii mari si ore putine (dupa promovari adesea discutabile din anii trecuti), peste "masa" de conferentiari, lectori, asistenti, preparatori - in ansamblu mult mai rau platiti. Ultimii sunt insa atat de rau platiti, incat numai sminteala sau o sustinere familiala puternica l-ar putea determina pe un tanar dotat sa aleaga cariera universitara. Pe de alta parte, spusele presedintelui contin si un"adevar si jumatate", fiindca mediocritat