POPULAR In calendarul popular al romanilor, aproape ca nu exista zi in care sa nu fie inregistrat ceva... magic. Un ceremonial, un ritual, o activitate care are o semnificatie deosebita pentru om. Dar poate unul dintre cele mai interesante ritualuri, cu radacini adanci in preistoria romanilor, este "Calusul". Infricosator, diavolesc, tainic. Dar acceptat si chemat de oamenii satului pentru a-i scapa de duhurile rele, de iele. Era o vreme cand calusarii, prin jocul lor, indepartau raul din sat, insanatoseau oamenii.
De unde vine Calusul? In studiul sau, "Calusul", profesorul Ion Ghinoiu ne explica. "Calul a fost o mare zeitate care pana la aparitia si raspandirea crestinismului murea si renastea simbolic, impreuna cu timpul, la un stravechi inceput de an celebrat la echinoctiul de primavara. Calul este prezent nu numai in sarbatorile si obiceiurile din ciclul calendaristic, ci si in cele care vizeaza viata omului (nasterea, casatoria si inmormantarea). In obiceiurile funerare, el depisteaza mormintele unde se ascund strigoii, spirite ale mortilor care nu ajung dupa inmormantare in Lumea de dincolo sau, daca ajung, refuza sa se mai intoarca dupa ce isi viziteaza rudele la marile sarbatori calendaristice (Craciun, Mucenici, Joimari, Santandrei si altele)." Aceste credinte stravechi se regasesc in alta forma si in Cartea romaneasca a mortilor, ne spune profesorul Ion Ghinoiu. Calul fiind cel care duce sufletul mortului in Lumea de dincolo: "Vai, ma Gheorghe, vai,/ Scoala-te-n picioare,/Uita-te la vale,/Vezi ce s-a ivit:/Un cal mohorat/Cu frau-n picioare,/Cu tine sa zboare;/Cu darlogii-n gura,/Ca sa mi te fure". (Calul mohorat, Izverna, jud. Mehedinti).
HERGHELIA. Ceata de Calusari este un fel de herghelie divina care lupta impotriva fortei naprasnice a Rusaliilor (Ielelor), care si ele umbla in cete. Mai exista o ceata - Caii lui Santoader, la intrarea in cic