redistribui sumele necheltuite de ministere autorităţilor locale, în cea de-a patra rectificare bugetară a anului, într-un efort de a se apropia de deficitul prognozat de 2,5% din PIB. Dar redistribui sumele necheltuite de ministere autorităţilor locale, în cea de-a patra rectificare bugetară a anului, într-un efort de a se apropia de deficitul prognozat de 2,5% din PIB. Dar execuţia bugetară arată deja un excedent de 1,6% din PIB, iar a cheltui până la sfârşitul anului peste 4% din PIB, adică aproape 4 miliarde de euro, este un demers imposibil fără compromiterea ţintei de inflaţie. Cât despre capacitatea autorităţilor locale de a cheltui, cifrele din execuţia bugetară sunt elocvente: două treimi din excedentul bugetar la opt luni provine de la nivelul bugetelor locale.
Directorul general al Grupului de Economie Aplicată (GEA), Liviu Voinea, consideră că sumele bugetare alocate pentru 2007 nu vor fi cheltuite, aşa cum s-a întâmplat şi în 2006, cel puţin până în acest moment. "Putem vorbi acum de o slabă capacitate de absorbţie a fondurilor bugetare strict pe proiecte, la nivel local şi central. Acest risc există şi pentru 2007, mai ales că nu se cunosc exact nici proiectele ce urmează să fie finanţate", consideră Voinea.
Unul din trei primari se descurcă anevoios
Deşi nu există încă o statistică exactă a achiziţiilor publice, evaluările făcute la Autoritatea Naţională pentru Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ARNMAP) arată că acestea se apropie de 10% din PIB, în timp ce media în statele europene este de 16%. Oficialii ARNMAP recunosc că din cele 10.000 de autorităţi publice, doar 1.400 de persoane sunt instruite adecvat.
ştefan Popescu-Bejat, prefectul de Gorj, spune că descentralizarea e o idee foarte bună, în condiţiile în care se face odată cu fondurile, pentru că primarii cunosc cel mai bine necesităţile locale. "Foarte multe lo