arile lanturi de retail sunt pregatite sa invadeze piata romaneasca... cu importuri ieftine. Intrarea in Uniunea Europeana si, odata cu aceasta, disparitia taxelor vamale pentru marfurile ce provin din spatiul CE ii va motiva pe marii comercianti sa vina in numar cat mai mare, in ciuda eforturilor BNR de reducere a consumului si a importurilor.
Loc este destul, odata ce volumul total al cheltuielilor facute in decurs de un an, intr-un hypermarket din Romania, este abia acum la nivelul celui din Polonia anului 1997.
Fiecare deschidere a unui nou hypermarket inseamna in jur de 2.000 de noi locuri de munca, tinerii reprezentand marea majoritate a angajatilor. Deocamdata, insa, ponderea in piata romaneasca a acestui tip de comert modern este de 20%, restul fiind inca acaparata de comertul traditional (fata de Polonia, unde hypermarketurile au castigat 35% din piata, si Cehia - 46%).
In schimb, in Rusia si Ucraina, prezenta acestora nu a depasit cota de 12%. Succesul inregistrat in Romania i-a determinat pe analisti sa estimeze ca inca din 2010 vom vorbi despre o egalitate intre comertul traditional si cel de retail.
"Daca ne-am fi bazat numai pe rapoartele economice si pe recomandarile analistilor de risc, nu am fi vorbit despre magazine Carrefour incepand din 2001, a aratat Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania. Am fost sfatuiti sa nu intram inca in Romania. Iata ca nu s-a intamplat asa.
Aparitia marilor lanturi de retail a dinamizat economia romaneasca, fiind stimulate nu numai consumul, ci si productia, multe marci romanesti avand sansa sa creasca odata cu ele. Am traversat, insa, foarte multe perioade din an in care am ramas fara marfa, din cauza imposibilitatii furnizorilor locali de a tine pasul cu noi.
Companiile romanesti nu sunt inca in stare sa sustina ritmul impus de noi. Astfel incat