Peste 40 de companii autohtone din domenii diferite - servicii, retail, fast-food, textile, produse petroliere, cafenele, servicii imobiliare, financiare sau de resurse umane - au optat sa se extinda prin francizare, dezvoltare care nu presupune costuri suplimentare, dar permite proprietarului sa detina controlul asupra afacerii.
"Romania se afla abia la inceput de drum in ceea ce priveste franciza. Comparativ, Ungaria are acum o piata de circa trei miliarde euro, adica unde am dori sa ajungem si noi peste 3-4 ani. Pana acum, s-au dezvoltat mai ales francizele din segmentul de fast-food si restaurante, dar exista semnale ca domeniile de interes se vor diversifica dupa 2007", a declarat presedintele Asociatiei Romane de Franciza, Costin Anton.
"Pentru ca o afacere autohtona sa se poata dezvolta in franciza trebuie sa parcurga un proces destul de complex: sa puna la punct un concept bine definit, rentabil in una sau mai multe locatii pilot, sa inregistreze brandul si sa isi standardizeze intreaga activitate, astfel incat sa fie usor de preluat de un manager fara experienta in domeniul respectiv. De asemenea, mai este necesar sa puna la punct, cu o echipa de experti in domeniul francizei, documentatia ce tine de franciza: manuale de franciza, de proceduri, de training si personal, operational etc.", sustine Adrian Gheorghe, Managing Director al firmei de consultanta pentru francize Thinkbig.
In Romania exista 210 francize, dintre care peste 40 sunt romanesti. Dintre cele straine, 60% sunt din SUA si Canada, o pondere mai mica avand francizele din Europa. Printre companiile romanesti care s-au extins in regim de franciza se numara Romstal, Rompetrol, Petrom, Mobexpert, Turabo Café, Laroy, Revital, La Fantana etc.
Preluarea unei afaceri "la cheie" presupune si o taxa de intrare in reteaua respectiva, plus cote anuale din cifra de afaceri. "Pentru d