CIA a desfasurat in Romania activitati lipsite de orice control din partea autoritatilor locale.
Aceasta este concluzia europarlamentarilor care au verificat acuzatia ca Romania ar fi gazduit inchisori CIA. Ei investigheaza peste 20 de zboruri. In cel putin sase cazuri, avioanele identificate in trecut ca au transportat prizonieri au utilizat apoi spatiul aerian romanesc.
Acordurile secrete
Ioan Talpes, fost consilier prezidential, le-a spus europarlamentarilor ca la baza „Mihail Kogalniceanu” a existat un spatiu in care romanii nu au avut acces. „A spus ca a fost un acord „verbal” romano-american, in perioada 2002-2003, si ca era vorba despre o colaborare intre tarile NATO”, a relatat raportorul Claudio Fava.
„In cadrul acordului privind utilizarea bazei pentru Irak, nu putem exclude ipoteza ca CIA sa fi organizat transferuri de prizonieri prin „Kogalniceanu”, fara ca autoritatile romane sa-si fi dat seama”, a spus Fava. Lucru admis si de Talpes.
Ca indiciu general, comisia ia in calcul si acordul din 2005 privind bazele SUA din Romania, care interzice inspectarea avioanelor si altor vehicule americane.
Un alt secret se leaga de zborul avionului Gulfstream N478GS de la Baghram (Afganistan) - unde e o inchisoare - la Baneasa, in 6 decembrie 2004. Aeronava s-a avariat la aterizare.
La bord s-au aflat sapte cetateni americani cu pasaport de serviciu. „Au stat doua zile in Romania si nu i-a intrebat nimeni nimic. Nu exista niciun dubiu ca a fost un zbor CIA”, spune Fava. Avionul era operat de o firma-paravan, Centurion Aviation Services.
Parlamentarii UE au constatat ca oficialii romani au tratat superficial toate acuzatiile. Declaratia sefului comisiei senatoriale, Norica Nicolai, care a spus ca nu poate exclude total ipoteza zborurilor ilegale, ii determina sa spere insa ca lucrurile se schimba.
Ancheta
Jurnalist EVZ,