Dunarea se lasa navigata doar atunci cand ploua. In lipsa unei regularizari, multe nave circula chiar in aceste zile cu doar un sfert din capacitatea de incarcare. Pentru rezolvarea situatiei, romanii ar trebui sa scoata din buzunar zeci de milioane de euro.
In biroul sau, cu tamplele infipte intre doua receptoare, directorul adjunct al Navrom Galati, Panait Iordache, blestema cotele apelor Dunarii. "Nuuu! Putem sa-i punem cruce. Din cauza cotelor. De la Giurgeni se trece la doi metri cincizeci lejer, la doi metri - chinuit". Chiar in momentul in care cititi aceste randuri cotele sunt foarte scazute in anumite puncte de pe Dunare. Dunarea e atat de schimbatoare ca nici hartile de navigatie nu au viata lunga.
Este imposibil de stabilit cam care e perioada anului in care Dunarea are apa multa. De pilda, anul trecut a fost "apa garla" pana la 20 august, iar in octombrie si noiembrie au fost probleme cu cotele. In 2003 a fost taman invers. Punctul critic in zona Cernavoda e intre kilometrii 290 si 295, in dreptul localitatii Seimenii mari. Cand apele sunt scazute, cum e cazul in acest sezon (-30 era cota, duminica, la mira de la Cernavoda), convoaiele de barje incarcate trebuie sa fie fragmentate (impingatorul trece, pe rand, cate o barja) pentru a putea depasi zona.
NESIGURANTA. Apele inselatoare dau bataie de cap marinarilor
CALARASI SEACA. Portul de la Calarasi e mort din cauza apei scazute. Intre Harsova si Calarasi, pe Dunare sunt nu mai putin de cinci puncte critice pentru navigatori. Cel mai greu se circula insa in dreptul localitatii Carghiorghi, kilometrul 343-345. Cand cota scade sub 150, vapoarele circula cu mare dificultate pe Dunare intre Harsova si kilometrul 343-345. De aceea, sunt nevoite sa faca un ocol 100 de km, pe bratul Bala, si apoi pe Borcea. Strainii respecta avertismentele celor de la Administratia fluviala a Dunarii de Jo