Generatia 96. Primul deceniu . Galeria Pogany, TNB, septembrie-octombrie 2006 Varianta restransa a amplei expozitii omonime din aceasta vara de la Palatul Mogosoaia, selectia de la Teatrul National reflecta insa cu si mai mare acuitate problema fundamentala a asa-zisei Generatii artistice 96, anume inexistenta. Evident, au existat acei studenti admisi in anul de gratie 1990. O mare parte dintre ei au si absolvit, normal, in 1996. Dar de aici pana la a-i considera o generatie artistica este cale lunga, iar aceste doua expozitii din 2006 n-o scurteaza defel. In arta, ceea ce leaga si constituie o anumita generatie este un spirit de corp, un ideal sau macar o idee, o forma sau macar o formatiune, asa cum a fost generatia cubista din jurul lui Braque si Picasso ori aceea autohtona, traditionalista, ghidata de Sirato, Tonitza sau Petrascu. Acestia aveau in comun teme, stiluri si aspiratii vizibile in opera. In lipsa acestora, detinerea unui carnet de student in perioada 1990-1996 nu inseamna nimic mai mult decat un accident. Iar Generatia 96. Primul deceniu arata chiar astfel: o suma de accidente concomitente, diverse, dar foarte usoare, simple contuzii pe figura plata a artei actuale. Privita prin prisma acestor expozitii (probabil cele mai regresive bilanturi din ultimii 15 ani), arta romaneasca tanara de dupa 1989 arata ca tabloul unde nu s-a intamplat nimic. Desigur, se va spune, din aceasta expozitie lipsesc figuri marcante, precum Ecaterina Vrana, de departe cel mai important si influent pictor al respectivei generatii, sau Marius Leonte, cel mai interesant sculptor al acelui moment in acel mediu. In ciuda lipsei acestora si in pofida prezentei unor artisti semnificativi precum Elena Copuzeanu, ce s-a impus, consecvent, pe tot parcursul acestei perioade, prin desenele de mari dimensiuni, viguroase si nelinistitoare, Generatia 96. P