La un moment dat toata lumea va avea jurnalisti. Toata lumea, cu exceptia publicului. Care, am uitat sa va spun, e cel care decide atat pretul hainei de nutrie, cat si pe cel al articolului A fost o vreme cand toata lumea isi cumpara nutrii. Prin anii â80, cresterea acestui animal de blana era considerata o idee simpla si geniala de imbogatire. Pentru ca era atat de simpla, zeci de mii de romani au inceput sa creasca nutrii. Si, la scurta vreme, ideea a incetat sa mai fie geniala. Vedeti dumneavoastra, desi numarul crescatorilor de haine de blana crescuse, numarul cumparatorilor nu s-a marit. Legea cererii si ofertei, valabila si-n comunism (pe micul segment de piata libera pe care acesta il accepta) a facut ca pretul hainei sa se duca naibii in jos. Intr-un an, haina de blana era mai ieftina decat hrana nutriilor care ii livrau piesele componente. Nu mai punem bataia de cap a crescatorului...
Si totusi, au fost cativa care au facut bani, la inceput. Si au fost altii care au dat faliment, pe la finalul modei. Au fost oameni care au pierdut cateva salarii bune, investite nechibzuit in custi cu piscina, pentru ca nutria nu crestea frumoasa si blanoasa fara apa curgatoare.
E un fenomen care s-a repetat de-a lungul istoriei economiei naive a Romaniei. In anii â90 intreprinzatorii au cumparat dozatoare TEC, doar ca sa descopere ca si vecinul a avut aceeasi idee - si ca oricum setea e un fenomen natural de care te scapa si robinetul, mai ales cand n-ai bani multi de aruncat. A fost (si inca n-a trecut) moda investitiilor imobiliare, unde cei care au intrat acum 3-4 ani se lauda cu marje de profit de 200%-300% (si unii chiar au dreptate!). Si aici va veni capatul tunelului, atunci cand pe piata vor fi mai multi constructori decat cumparatori de vile. Noroc cu lipsa de forta de munca - doar ea contribuie, saraca, la temperarea avantului betonierelor...