Departamentul Contabilitate in debara, printre borcanele cu zacusca, “public relation” in baie, printre ciorapii spalati, depozit in balcon, langa sacii cu ceapa pusi pe iarna, si secretariat in hol, unde iti lasi slapii. Cam genul acesta de reteta “de succes” par sa-l fi adoptat sute de firme timisene cu sediul social declarat chiar in apartamentul in care locuieste administratorul sau asociatul unic.
Dincolo de aspectul practic de a avea birou acasa, genul acesta de stratagema functioneaza din plin in ceea ce priveste relatia cu institutiile de control ale Fiscului, care nu pot intra sa verifice “firma-apartament” fara mandat de perchezitie. Timisul e plin de exemple de firma-fantoma localizate in blocuri “Ceausescu p+4”, cu sau fara stirea proprietarilor. Imposibilele controale O proportie foarte mare dintre firmele infiintate in ultimii ani in Timis sunt sereleuri de apartament. Patronul care decide sa-si stabileasca sediul firmei la el acasa are astfel un avantaj enorm fata de sereleurile clasice - Fiscul va intra in sediul firmei, adica in domiciliul sau, in control, numai daca proprietarul isi da acordul. Daca are ceva de ascuns atunci acesta le poate spune inspectorilor fiscali sau comisarilor de Garda Financiara ca nu pot intra in casa sa, fara mandat de perchezitie. Pana cand inspectorii fac rost de mandat, patronul poate scapa linistit de toate documentele compromitatoare.
Pentru a schimba aceasta situatie aberanta, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a conceput un proiect de lege care prevede ca “contribuabilii au obligatia de a permite efectuarea verificarilor si de a pune la dispozitia organelor de control toate documentele contabile, evidentele si oricare alte elemente materiale sau valorice solicitate, in vederea cunoasterii situatiei de fapt”. Adica, administratorii de firme de apartament care incalca legea nu se vor mai putea ascu