Printre instrumelntele financiar-bancare care au patruns relativ recent pe piata romaneasca se afla factoringul. Acesta reprezinta o operatiune de finantare prin care clientul cedeaza creantele sale (facturile) unei banci comerciale sau altei institutii financiare specializate, aceasta din urma avand obligatia de a le incasa, urmari si suporta riscul de neplata.
Prin incheierea unui acord de factoring, banca plateste pe loc cea mai mare parte a valorii inscrise pe factura - intre 60 si 90 la suta -, restul sumei urmand a fi achitat in momentul incasarii de catre banca a sumei facturate.
Companie marca BT
Desi nu a fost prezenta pe piata factoringului, Banca Transilvania a practicat cu succes, dupa cum declara Tiberiu Moisa, director Clienti Corporativi & IMM, scontarea documentelor comerciale.
Operatiunea consta in finantarea pe baza de cecuri, bilete la ordin sau facturi, fiind un credit care rezolva nevoile de lichiditati pe termen scurt ale clientilor si care se acorda rapid si fara multa birocratie.
Insa, “pentru ca am dorit un serviciu ireprosabil pentru clientela noastra, am mers mai departe si, impreuna cu partenerul nostru Intermarket Bank AG, am creat prima companie specializata in operatiuni de factoring din Romania”, afirma Tiberiu Moisa.
Lansata oficial la inceputul acestei luni, Compania de Factoring este prima institutie financiara nebancara (IFN) care se adauga celor sase banci care practica in prezent factoringul, respectiv BRD, BCR, Unicredit, Raiffeisen, Romexterra si ABN Amro. Publicul tinta al produsului este reprezentat, in principal, de intreprinderile mici si mijlocii (IMM), cu cifre de afaceri de peste 250.000 euro.
Directorul general al Companiei de Factoring, Valentin Chirca, a anunt