Într-o actualitate preocupată mai mult de păruielile dintre politicieni, chestiunile grave, de esenţă, riscă să treacă neobservate. Cum s-a întâmplat marţi, când delegaţia Ministerului Apărării, chemată la Comisia de specialitate de la Camera Deputaţilor, a fost trimisă acasă să-şi refacă temele şi să se prezinte cu un proiect de buget pentru 2007 serios şi, mai ales, legal. Adică unul care să respecte Legea Bugetului, promovată de Guvernul României, în care se specifică negru pe alb că Apărării trebuie să-i revină 2,38% din PIB. Or delegaţia, modestă, cerea doar 1,82% ceea ce, în mod evident, nu acoperă cerinţele de interoperabilitate ale unei armate membre NATO, ca să nu mai vorbim de cheltuielile de pe teatrele de conflict în care România este prezentă în virtutea angajamentelor sale internaţionale. Cu atât mai puţin dacă vorbim despre o armată modernă, cum îşi doreşte să fie a noastră după eliminarea stagiului militar obligatoriu.
Amănuntul acesta, care a scăpat presei, mi-a fost semnalat de către deputatul Marian Săniuţă, vicepreşedinte al Comisiei de Apărare a Camerei Deputaţilor. Militarii au venit cu acest proiect în urma presiunilor făcute de Ministerul de Finanţe, care doar atât le-a oferit. Iată, deci, cum un minister cu un ministru suspendat prea multă vreme şi abia acum demisionat riscă să aibă şi bugetul suspendat, pentru că noi nu vom accepta această derogare.
Problema bugetului Apărării este una spinoasă. Ea vine pe fondul degringoladei din acest sector, degringoladă generată de războiul de gherilă dintre preşedinte şi premier, dintre oamenii preşedintelui şi cei ai premierului. Zguduit de aceste conflicte fără sfârşit, ministerul se prezintă în faţa unei etape decisive din existenţa sa, fără busolă. Şi, în consecinţă, fără resursele la care renunţă pentru că nimeni nu are curajul să se opună ilegalităţii flagrante pe care o comite Ministe