Teatrul „L.S. Bulandra“, Bucuresti (Sala „Toma Caragiu“)
Crima si pedeapsa de F.M. Dostoievski
Dramatizare: Yuriy Kordonskiy
Traducere: Oana Turbatu
Regia: Yuriy Kordonskiy
Decoruri: Tina Jones
Costume: Nina Brumusila
Light-design: John Carr
Cu: Marius Manole/Relu Poalelungi, Richard Bovnoczki, Vlad Logigan, Sorin Leoveanu, Rodica Lazar, Anca Androne
O avem pe Anna Karenina (la Nationalul bucurestean). I-am avut pe Fratii Karamazov (si inca de mai multe ori). Iar Yuriy Kordonskiy ne-a adus acum, in nu foarte lunga serie a marilor romane rusesti transpuse scenic, Crima si pedeapsa, cartea trufiei si a caintei, intr-un exercitiu meditativ pentru care sala de la Gradina Icoanei a Teatrului Bulandra s-a dovedit locul ideal.
- Ce e bine
Dramatizarea si regia. Riscul, cind vine vorba de o capodopera precum Crima si pedeapsa, e in primul rind pierderea in amanunte (componenta narativa), in al doilea rind supralicitarea dezbaterii interioare a personajului central (unde, teoretic, potentialul teatral e minim). Solutia aleasa de Kordonskiy e cea a de-triplarii personalitatii lui Raskolnikov, multiplicat ca intr-un sistem de oglinzi magice, fiecare scotind la iveala o alta dominanta a fiintei lui, si pastrind din vasta increngatura a povestii doar relatarea lui Rodea despre moartea batrinei iepe (o amintire din copilarie care, suprapusa traumei lui recente, se transforma intr-un cosmar avind-o in centru pe camatareasa Aliona) si istoria prostituarii din sacrificiu a Soniei, povestita de ea insasi. Rezultatul e o „poveste“ teatrala fundata pe interiorizarea unor conflicte puternice si materializarea lor scenica prin infruntarea protagonistului cu propriul sine.
Trebuie spus ca am reunit intr-o unica apreciere cele doua dimensiuni ale montarii, pe cea dramaturgica si pe cea regizorala, caci ele