Principalele probleme in calea suplimentarii investitiilor germane in Romania sunt starea foarte slaba a infrastructurii, terenurile scumpe si lipsa personalului calificat, dupa cum a reiesit din discutiile de la business brunch-ul "Investitiile germane", organizat ieri de Ziarul Financiar si Automobile Bavaria, importatorul BMW.
Companiile germane sunt, conform statisticilor oficiale, pe locul patru la capitolul investitii straine directe in Romania si pe locul doi in topul partenerilor comerciali ai firmelor romanesti. In pofida piedicilor care tin de infrastructura, terenuri scumpe si personal slab calificat, tot mai multi investitori germani se pregatesc sa intre pe piata locala. Cine sunt ei si ce ii atrage totusi in Romania?
Pe langa oportunitatile de piata, "forta de munca este inca mai ieftina in Romaia", considera ambasadorul german la Bucuresti, Roland Lohkamp. El a precizat ca cele mai interesante domenii pentru investitorii germani au fost in ultima perioada industria componentelor auto, dar si constructiile, textilele si retailul. Din perspectiva Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), investitia in Romania este deja mai sigura pentru companiile germane, din moment ce Romania va deveni in curand stat membru al UE.
"Firmele germane au contribuit in 2005 cu 20% la investitiile straine directe atrase de Romania, adica un miliard de euro", a declarat Luciana Marinescu, consilier in cadrul ARIS.
Ea a precizat ca in prezent opereaza in Romania peste 13.650 de firme cu participatie germana la capital, care au in total un capital social de aproape 1,4 miliarde de euro. Aceste firme reprezinta 11% din totalul firmelor cu capital strain din economia Romaniei si 10% din totalul investitiilor straine efectuate in Romania.
La fel ca si pana acum, domeniul componentelor auto va atrage probabil cele mai multe investitii germane i