Din 1989, de cind Policolor a cumparat producatorul bulgar Orgachim, se poate spune ca numarul de „multinationale“ romanesti este in crestere, iar statele vizate sint in primul rind cele care au granite directe cu tara noastra. Bulgaria, Ungaria, Serbia si Muntenegru, Ucraina si chiar Republica Moldova beneficiaza anual de pe urma investitiilor companiilor romanesti.
Impactul se resimte direct si asupra pietei fortei de munca. Din calculele noastre, luind in considerare numarul de angajati ai marilor companii autohtone care si-au dezvoltat afaceri in tarile vecine, adica Petrom, Rompetrol, Orgachim, Domo, grupul Mobexpert si Romstal, reiese ca firmele romanesti dau de mincare la peste 1.600 de cetateni ai statelor vecine.
Mentionam ca aceasta cifra nu inglobeaza si angajatii grupului Flamingo din afara tarii, intrucit compania a refuzat sa ne furnizeze aceste informatii. Potrivit site-ului companiei, Flamingo detine magazine in Bulgaria, Ungaria, Moldova si in fosta Iugoslavie.
Sudul, destinatia preferata
Fie ca vorbim de statiile Rompetrol, fie de cele Petrom sau OMV (cumparate recent de Petrom), in toate statele vecine se vinde benzina romaneasca. Bulgaria este insa de departe tara vecina unde au investit cei mai multi actori din piata romaneasca. Aceasta mai ales ca in ultimii ani si retailerii au inceput sa-si deschida magazine in aceasta zona.
Este vorba de Domo, Mobexpert si Flamingo, toate desfasurindu-si activitatea si in aceasta tara. De asemenea, piata bulgara este vizata si de Romstal, care urma sa isi deschida reprezentante si in aceasta tara anul acesta. Managementul companiei a aminat lansarea pina cel mai probabil in 2009.
Romania, asemenea vecinilor
Cum se vad insa aceste tari din perspectiva investitorului roman? „Pentru companiile autohtone aceste piete nu sint total n