Faptul ca Orange si Vodafone (fostul Connex) au semnat recent contracte de colaborare cu Biroul de Credit nu va insemna neaparat ca datornicii cu debite mai mari de 30 de zile nu vor mai primi credit la banci. Nu acelasi lucru se poate spune si despre clientii care n-au fost foarte atenti la comisioanele si conditiile creditelor, mai ales ale celor obtinute prin intermediul cardurilor.
Majoritatea restantelor mici inregistrate de Biroul de Credit provin din comisioane aferente conturilor curente sau de card. Ingeniozitatea bancilor cu privire la oferta de produse adaptate pietei locale a fost la fel de prolifica si in cazul penalizarilor si comisioanelor.
Iar faptul ca diferentele dintre produsele bancilor sunt foarte mari, si cateodata necunoscute nici de ofiterii de credit, are ca rezultat o cunoastere partiala a detaliilor produselor de catre client.
De pilda, exista banci care penalizeaza lipsa „rulajului“ banilor pe un card cu facilitate de credit, si astfel clientii iau la cunostinta prea tarziu ca au o datorie neplatita - adesea dupa ce se pomenesc in baza de date a Biroului de Credit.
Existenta unui debit restant la „politia creditelor“ ar trebui sa aiba insa mai mult un rol preventiv decat punitiv, iar bancile ar trebui sa tina cont de tipul restantelor si de cazurile particulare cand iau decizii de bonitate legate de acordarea unui nou credit.
Probabil ca noul organism de lobby (asociatie profesionala) care va fi creat in urmatoarele luni de industria cardurilor va impune reguli unitare privind explicarea produselor si perceperea comisioanelor, dar si modalitatile de atentionare a clientilor inaintea raportarii restantelor catre Biroul de Credit.
Overdraftul e negociabil
Creditul de tip „descoperit de cont“ (sau „overdraft“), obtinut cu ajutorul cardului de debit de salariu, arareor