Kincses Elod este binecunoscut pentru valurile pe care reuşeşte să le provoace ori de câte ori convoacă o conferinţă de presă, dar se pare că proverbul cu aşchia nu sare departe de trunchi se aplică extrem de bine şi în familia sa. Reka Kincses, fiica avocatului, a dat lovitura la Sibiu, la ASTRA Film, cu al său Campion din Balcani, un documentar care îl are în prim plan pe al său tată. Poate filmul ar fi trecut doar strict ca ceea ce este – un documentar realizat cu subiectivismul, oarecum firesc, al regizorului, dacă Kincses Reka nu ar fi exploatat divergenţele care există între al său tată şi liderii UDMR, autorii execuţiei de acum câţiva ani în urma căreia avocatul a fost mazilit de la vârful UDMR, iar locul său a fost luat de Kelemen Atilla.
Şi mai mult dacă regizorul nu ar fi adus în discuţie dilema senatorială a unui alt avocat politician celebru – Frunda Gyorgy. Pus în faţa întrebării hamletiene, adaptate mioriticei Românii, în goană după superficiala curăţenie morală a clasei politice şi nu numai, a fi sau a nu fi turnător, Kincses Elod pronunţă răspicat verdictul: senatorul Frunda – una din pupilele avocatului – a fost colaborator al Securităţii.
Mai mult, pentru ca impactul să fie mai mare, Kincses recunoaşte senin în documentar că ştia că era urmărit de Frunda, că fusese avertizat să aibă grijă cu el, şi tot tacâmul de practici securistice, e drept nu foarte diferite de ceea ce se întâmplă în prezent. După ce reuşise să se disculpe şi să se spele moral de orice legătură de tip colaborare, turnătorie etc., senatorul Frunda ia un bobârnac dintr-un domeniu neaşteptat – cinematografia -, fiind obligat să o ia de la capăt cu explicaţiile, cu argumentele, cu negarea.
Din tot acest scenariu de documentar nu mi se leagă ceva. De ce o fi tăcut Kincses atâta vreme, ştiut fiind faptul că statutul uniunii le interzicea foştilor turnători, colab