Cum s-ar mai putea face smecheriile care se fac, cum s-ar mai ascunde contrabanda, cum s-ar mai trage tunurile are se trag, cum s-ar mai face averi pe seama statului, cum ar mai putea fi oprimati bietii tarani producatori daca, spre deosebire de situatia din prezent, ar exista un pret al pietei care ar fi cel din bursa, si altele, si altele asemenea?! Tot felul de rapoarte, tot felul de comisari si parlamentari europeni ne bat la cap despre coruptie, incompatibilitati, conflicte de interese, controlul averilor si nici un cuvintel nu se spune despre utilizarea in Romania a bursei de marfuri, care ar fi mult mai eficace decat DNA si DIICOT la un loc.
Pozitia Uniunii Europene apare de neinteles, dar devine chiar suspecta in masura in care Romania avea cat de cat o bursa a produselor petroliere pe cand Petrom era de stat - si care reprezenta peste jumatate din totalul tranzactiilor la Bursa Romana de Marfuri - , dar nu mai are de cand Petrom a ajuns in proprietatea OMV. Proprietarul austriac a retras tranzactiile Petrom din bursa de marfuri!
Ce functie are o bursa de marfuri? De a oferi o piata organizata pentru ca furnizorii si clientii anumitor produse zis fungibile sa se intalneasca si sa-si perfecteze vanzarile, respectiv cumpararile. Produsele zis fungibile sunt acele produse care au caracteristici omogene calitativ si care pot fi desfacute in transe precise cantitativ. Produsele petroliere (ca de pilda benzinele de o anumita cifra octanica, motorina euro, combustibilul pentru agricultura), cerealele (ca de pilda, graul tip "X", porumbul tip "Y"), metalele (cupru, aluminiu, fiecare cu caracteristicile precise prevazute) sunt marfurile-tip desfacute prin bursele de marfuri. Cand, in publicatii de specialitate, intalnim cotatiile de grau, porumb, cupru, zinc, titei brut de un anumit tip, benzine etc., este vorba despre preturile din marile burse de ma