- Editorial - nr. 215 / 1 Noiembrie, 2006 Citeam, cu catva timp in urma, interviul intitulat "Cine a furat calea ferata dintre Targu-Mures si Sovata?", aparut in "Flacara lui Adrian Paunescu" (nr. 34/22-28 septembrie a.c.), al colegului de breasla Virgil Anastasiu cu domnul Constantin Husar, director al Antreprizei de Constructii Montaj Cai Ferate Mures. In randurile care urmeaza ne vom referi la starea in care se afla azi linia ferata ingusta Targu-Mures _ Sovata si Targu-Mures _ Band _ Mihesu de Campie. Inceputa in anul 1903, finalizata, in conditii dificile, abia in 1916, linia ingusta a functionat continuu, in prima conflagratie, pe timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, apoi in anii comunismului. Pentru transportul marfii si al calatorilor erau "sase perechi de trenuri"! Totul, pana in 1994, cand, la fel ca in intreaga Romanie, "a inceput o decadere prosteasca, iar acei oameni care au girat aceasta decadere _ afirma domnul Constantin Husar _ trebuie controlati si verificati, astfel incat sa raspunda, in fata Justitiei, pentru raul facut". Ce a determinat abandonarea acestei utile cai de comunicatie? In primii ani postdecembristi, linia ferata ingusta a fost refacuta, printr-o reparatie capitala, "care a costat foarte multi bani, asteptandu-se functionarea ei la parametrii normali (…), deci sa circule cele sase perechi de trenuri, atat de utile zonei". Dar, in loc ca o investitie sa dobandeasca, asa cum este si firesc, o utilitate, apar "inchiderile de linie premeditate", avand repercusiuni asupra navetistilor si a elevilor care, din cauza delasarii si a bramburelii altora, intarziau la serviciu si la scoala. Si iata ca una dintre solutiile profitabile, ieftine, cum era aceasta linie ferata ingusta din Ardeal, a fost abandonata din anumite interese. Au aparut firme interesate, s-a mai rupt si terasamentul, in urma inundatiilor din 1997, apoi linia a fost "sus