20-38 ani, angajat full-time, salariu mediu 400 de euro, lucreaza in zona middle management, in proportie de 99% in mediul urban, 90% cu studii universitare, 95% utilizator frecvent al sistemelor informatice (mai ales de la birou), 65% barbati - acesta este portretul robot al cumparatorului roman de pe Internet.
Numarul romanilor care isi fac cel putin o parte din cumparaturi in spatiul virtual nu este mare, dar procentul lor incepe sa creasca si se asteapta sa evolueze considerabil odata cu numarul utilizatorilor de Internet, care se cifreaza acum la circa 7 milioane. De asemenea, o crestere importanta a e-comertului va interveni dupa aderarea tarii la Uniunea Europeana.
"Daca ne referim la anul 2005, s-au tranzactionat prin sistemele de e-commerce din Romania 44 milioane de dolari. Cred ca anul 2006 va arata o scadere mica (datorata unor restrictii de procesare impuse de organizatiile internationale emitente de carduri) dar, dupa aderarea Romaniei la UE si ridicarea restrictiilor (ele nu exista in cadrul tarilor UE), vom vedea o crestere de 200%. In orice caz astazi nu este exploatat decat 10-15% din potentialul acestei piete", sustine Madalin Matica, director de Operatiuni Europene – DotCommerce Ltd, USA, lider in domeniul procesarii de carduri online.
Filiala din Romania, condusa de Matica, a fost fondata in 2003 si are peste 300 de parteneri pe piata romaneasca, dintre care 190 sunt magazine virtuale functionale.
100 de dolari, valoarea medie a unui cos de cumparaturi online
In medie, suma pe care un cumparator de pe Internet este dispus sa o cheltuie in spatiul virtual este in jur de 100 de dolari, rar fiind inregistrate sume care sa depaseasca foarte mult acest barem.
"Costul unui cos de cumparaturi online mediu este in jurul a 120 dolari. Cred ca acesta va creste progresiv", sustine Matica. "Cea mai mare tr