Trei zile de colocviu la Cluj Napoca, editia a treia. Un regizor, Mihai Maniutiu, a avut ideea acestor intilniri profesionale. Singurele din bransa si din tara. Criticii se intilnesc rar. Pe la festivaluri, si nici nu prea vorbesc despre ei. Prefera sa vorbeasca despre altii. Colocviile clujene sint concurate de Festivalul de la Galati (abia incheiat), cel de la Piatra Neamt (in plina desfasurare) si de Festivalul National (in febra pregatirilor). Asta explica participarea relativ putin numeroasa. Neoficial se zice ca ar fi ultima editie. Sper sa mai fie si altele. Sa ne intilnim. Sa povestim. Sa ne ascultam. Sa ne contrazicem.
- Ziua I
Premonitoriu, colocviul incepe cu (o) Purificare (de Sarah Kane). Montarea lui Andrei Serban. Mircea Ghitulescu face fotografii in timpul reprezentatiei. E scos din sala. Doua ore si jumatate de spectacol. Un text dur, o tragedie moderna, tragedia moderna. „Eroii“: drogati, retardati, homosexuali, transsexuali, incestuosi, prostituate. Regula celor trei unitati. Mimesis (un ca si cum, vorba lui Paul Ricoeur). Catharsis. O mizanscena pe placul lui Artaud. Teatrul cruzimii. Personaje, actori si spectatori traiesc impreuna (visceral, fizic) destine duse la limita. Ma dor genunchii, coloana, ma doare stomacul. Profetia lui Artaud s-a implinit. Discutii informale. Sint printre putinii fani ai proiectului.
- Ziua a II-a
Primul colocviu. Tema e „invatamintul teatral din Romania“. Ohoho! Miruna Runcan face un synopsis al problemelor (extrem de multe) din scolile romanesti de teatru. Ne-ar trebui vreo luna sa le discutam si cine stie cit, sa le rezolvam. Oricum, totul e post factum. (Am aflat, intre timp, cum esti evaluat ca prof in universitate: de studenti, de colegi si de superior. Cam multa lume cu care trebuie sa te pui bine!) Sebastian Vlad Popa e referent. Citeste materialul redactat de mina, cu mul