Ca sa fii armator in Romania iti trebuie foarte multi bani cu care sa iti incepi afacerea. In plus, e nevoie de la fel de multa responsabilitate, pentru ca ai in grija viata oamenilor si securitatea marfurilor.
Ca in orice domeniu, se poate da faliment, se pot pierde bani, insa, odata ajuns la fundul sacului, te poti salva dand navele la fier vechi. Sumele obtinute din casarea ambarcatiunilor pot insemna acoperirea investitiei initiale. Sunt concluziile lui Petre Tilca, armator din Turnu Severin care are afaceri in domeniu din 2000. Este inginer fizician, absolvent al Institutului de la Magurele si a activat in mai multe domenii dupa 1989 inainte de a deveni armator.
DOMENIU. "Nu e greu sa patrunzi in acest domeniu! Piata este destula, pofta de munca sa fie! In Turnu Severin sunt 15-20 de firme cu acest profil si este loc si pentru altii. Problema este cu banii: numai benzina pentru un drum cu un remorcher de la Turnu pana la Constanta costa cam 6.000-7.000 de euro. E drept ca si incasarile sunt duble", povesteste armatorul. Romania este si in acest domeniu in spatele Bulgariei. "Ei au inceput sa aduca nave din Germania in 2001-2002 si si-au facut mici flote deja. Noi abia am inceput si deja preturile la care cumparam sunt evident mai mari⦠Cel mai ieftin slep-motor costa 200.000 de euro", spune Tilca. Firma pe care o conduce detine trei nave, un remorcher si doua slepuri-motor si are 31 de angajati. "Ca armator, ai responsabilitati multiple. In primul rand, oamenii. Trebuie sa fie pusi la punct cu vizita medicala, controlul psihologic, salarii. Apoi, navele. Sunt foarte multe criterii pe care o ambarcatiune trebuie sa le indeplineasca, altfel nu are voie sa iasa pe apa. Apoi vin comenzile. Lucram cu case de comenzi din tara sau strainatate, prin agenti carora le platim comision", declara armatorul.
PROBLEME. Necazurile apar la ape mici si la ape