Sucurile Traubi, in Ungaria, surogatul de cafea Inka, in Polonia, si detergentul de vase Jar, in Cehia, toate marci ale perioadei comuniste, revin in forta pe pietele tarilor din est.
Apetitul pentru produsele alimentare sau vestimentare autohtone si cu rezonanta socialista nu se datoreaza pretului. O pereche de tenisi Tisza poate ajunge pina la 100 de dolari in magazinele din Budapesta, insa succesul lor este de invidiat.
„Pantofii Tisza nu erau cautati cind comunistii erau la putere, insa acum sint mult mai la moda decit orice alta marca“, spune ziarista Eva Molnar, citata de „Washington Times“.
„Imi aduce aminte de copilarie, are un gust mai bun decit marcile occidentale si de aceea il cumpar in fiecare saptamina“, explica Ildiko Nagy despre renasterea firmei de racoritoare Traubi.
Capitalizarea amintirilor
„Oamenii se intorc acum catre produsele perioadei trecute pentru ca sint unice“, a declarat Salamon Berkowitz, patronul firmei Traubi, care s-a refugiat in 1951 in Statele Unite. Berkowitz a cumparat fabrica cu 3 milioane de dolari, iar acum vinzarile firmei se situeaza imediat dupa cele ale gigantilor Coca-Cola si Pepsi, cu toate ca instalatiile fabricii sint aceleasi din 1970.
O evolutie asemanatoare a inregistrat si cafeaua poloneza Inka, compania investind 3,2 milioane de dolari pentru noi produse, dupa ce a fost preluata, in 1998, de o mare companie germana. La fel, Procter& Gamble a preluat detergentul Jar, singura marca existenta in Cehoslovacia comunista, iar Danone si olandezii de la Friesland au profitat de nostalgia ungurilor pentru ciocolata Turo Rudi.
Nevinovata nostalgie
Robert Parnica, cercetator la Open Society Archives din Budapesta, este unul dintre organizatorii unei expozitii despre produsele de larg consum folosite in perioada comunista in Germani