In actualul context legislativ, sub amenintarea modificarilor ce vor fi introduse de noul Cod Fiscal incepand cu 1 ianuarie, anul 2006 ar putea reprezenta un varf pentru importurile de masini second-hand. Chiar daca astazi exista interdictii legate de vechimea masinii (derivate din normele de poluare), in Romania se importa lunar mii de masini uzate, aproape cat cele noi.
Peste 100.000 de masini second-hand au fost inmatriculate anul acesta pentru prima data in Romania, importurile lunare fiind aproximativ egale cu cele de masini noi. Aceasta este situatia in ultimul an in care romanii mai pot introduce masini in tara doar platind accize si TVA.
De la 1 ianuarie 2007, noul Cod Fiscal inlocuieste accizele cu o taxa de „prima inmatriculare“, supranumita si „taxa lui Vladescu“, aceasta crescand odata cu vechimea masinii si cu nivelul de poluare (normele Euro).
Toata lumea a aflat, probabil, cum vor sta lucrurile si toti cei care aveau de gand sa-si cumpere o masina second-hand in urmatoarele luni au dat navala si si-au adus una, inainte ca pretul acestora sa devina prohibitiv.
Pe ansamblul intregului an, intrarile de masini second-hand au crescut sistematic, incepand cu 8.267 vehicule in ianuarie si ajungand pana la un maxim de 14.000 in august, luna a opta fiind un varf si pentru masinile noi de import.
Teoretic, asta se traduce printr-o putere de cumparare din ce in ce mai mare, chiar si la nivelul celor care doresc doar masini uzate, dar de cele mai multe ori este vorba despre persoane care au preferat sa cheltuiasca 8.000-10.000 de euro pe un model de top cu ceva mai multi kilometri la bord, in locul unor masini noi, dar de clasa inferioara.
Masini rulate vs „Programul rablelor“
Ca sa detaliem, in perioada in care a functionat „Programul rablelor“ (iulie-septembrie) s-au inmatriculat cele ma