parlament. Potrivit acestui index, Franţa, Noua Zeelandă, Slovenia, Marea Britanie şi SUA au bugetele cele mai transparente. Cehia are un buget mai puţin deschis publicului decât România. parlament. Potrivit acestui index, Franţa, Noua Zeelandă, Slovenia, Marea Britanie şi SUA au bugetele cele mai transparente. Cehia are un buget mai puţin deschis publicului decât România. ţările care oferă cetăţenilor lor cele mai puţine date, sau nu oferă deloc, sunt Vietnam, Angola, Ciad, Egipt şi Mongolia.
Indexul transparenţei bugetare arată că, în România, dezbaterile care premerg alcătuirea proiectului de buget se poartă în spatele uşilor închise. Autorităţile din această ţară nu oferă, de exemplu, o declaraţie pre-bugetară, în care să anunţe parametrii viitorului buget. În unele state o astfel de declaraţie este prezentată parlamentului, care, eventual, o şi aprobă. O altă dovadă a lipsei de transparenţă a autorităţilor române este absenţa unui raport privind situaţia bugetară la mijlocul anului. Autorii studiului arată că astfel de rapoarte ar trebui făcute publice pentru a discuta despre modificările previziunilor făcute la adoptarea bugetului. Indexul arată că, de exemplu, este foarte important să se discute despre evoluţia preţurilor "volatile" ale unor utilităţi, precum benzina şi gazul, evoluţie care poate duce la cheltuieli neaşteptate. Impactul acestor evoluţii ar trebui prezentat publicului la fiecare şase luni. Executivului României i se mai reproşează şi faptul că nu organizează dezbateri publice asupra bugetelor ministerelor şi agenţiilor sau că auditul final al execuţiei bugetare nu este disponibil mai devreme de 24 de luni de la sfârşitul anului fiscal.
Un nou studiu în 2008
Autorii studiului "Indexul Transparenţei Bugetare" arată că, prin publicarea mai multor date despre finanţele unei ţări, se pot găsi modalităţi concrete de îmbună