Titlul acesta contine doua adevaruri:
, realizat dupa scenariul lui Peter Morgan, scriitorul care a "indraznit" sa atace un subiect care nelinisteste, si azi, inima englezilor. Si anume, atitudinea suveranei Elisabeta a Ii-a in primele ceasuri, in primele zile dupa moartea - neasteptata si cumplita - a mult iubitei printese Diana. O atitudine - daca nu ostila, oricum rezervata si parca izvorata dintr-o gelozie nu prea bine ascunsa de Elisabeta a Ii-a fata de mult prea sclipitoarea, mult prea adorata, mult prea frumoasa ei nora, mereu neuitata, Lady Di... Pentru rolul din Regina, Helen Mirren a fost aclamata in luna septembrie, la Venetia, atunci cand filmul lui Stephen Frears a fost prezentat in cadrul prestigiosului Festival International al Filmului din tara lui Fellini. Ba chiar actrita a "incasat" si un prestigios premiu pentru exceptionala calitate a interpretarii ei. "Am incercat sa ma apropii de acest personaj asa cum ar face-o un pictor de portrete. Am incercat sa cunosc aceasta persoana de care e cam greu sa te apropii si care nici nu se prea lasa cunoscuta." Au ajutat-o, desigur, in performanta ei, atat scenaristul, cat si regizorul. Scenaristul si-a construit scrierea ca pe o provocare - deloc facila. The Queen nu este o docudrama si nici un documentar artistic. Am citit ceea ce era de citit si-apoi am scris un scenariu despre indivizi." La randul sau, Stephen Frears - caruia ii datoram filme importante, printre care si antologicul Legaturi primejdioase - marturiseste: "Nu cred ca ii poti face pe membrii familiei regale la fel de amuzanti cum sunt ei in viata de zi cu zi. Ei sunt, in acelasi timp, ridicoli si tragici sau ridicoli si gravi. Asa sper sa fie si filmul meu". O cochetarie, desigur, aceasta afirmatie a stralucitului regizor. Umblat pe la marile festivaluri de film, el isi cucereste, de fiecare data, auditoriul prin umorul lui tipic b