Noul dispozitiv muzical lansat de Microsoft, Zune, va iesi marti pe piata din Statele Unite, in acelasi timp cu un nou website de download-uri de muzica, Zune Marketplace, scopul declarat fiind de a concura cel mai popular model din lume la acest capitol, iPod-ul rivalului Apple. Potrivit AFP, iPod-ul de la Apple detine, in prezent, aproximativ 75% din piata. Pariul este dificil pentru Microsoft, lider mondial de software, dar cu o prezenta destul de saraca in domeniul hardware - cu exceptia consolei de jocuri Xbox - pentru ca iPod-ul, lansat in urma cu cinci ani, a reprezentat unul dintre cele mai mari succese comerciale ale acestui deceniu, cu 67 de milioane de aparate vindute pina in prezent. Microsoft a pus in functiune, prin urmare, resurse importante pentru lansarea Zune, care seamana in mod evident cu iPod-ul - ca, de altfel, cea mai mare parte a dispozitivelor muzicale concurente - dar are citeva functiuni suplimentare. Construit de grupul japonez Toshiba, dispozitivul Zune are un ecran mult mai mare si permite o legatura directa cu alte aparate Zune pentru schimb de melodii. O noutate este ca destinatarul nu va putea asculta aceste melodii "imprumutate" decit de maxim trei ori. Pe de alta parte, Microsoft lanseaza si Zune Marketplace, un site de download-uri ce contine milioane de titluri, ce pot fi ascultate doar cu Zune. Apple controleaza, in prezent, 50% din piata download-urilor de muzica din Statele Unite, prin intermediul site-ului iTunes, creat pentru iPod-uri. Dar in ultimele saptamini, Microsoft a semnat un acord cu una dintre cele patru mari case de discuri, Universal Music, pentru a-i oferi un procent din vinzarile Zune. In schimb, Universal va include tot catalogul sau de piese pe Zune Marketplace. Potrivit presei americane, Universal Music va incasa peste un dolar pentru fiecare dispozitiv Zune vindut. Microsoft spune ca vrea sa inchieie acordur