Designerii romani, remarcati de ani buni in Europa si in lume - premiile internationale obtinute dupa '90 sunt un bun argument in acest sens - nu par deloc a fi tratati, la ei acasa, potrivit propriilor merite. Discutia pe care am purtat-o, recent, pe aceasta tema, cu cativa designeri de la noi, din generatii diferite, a avut ca punct de plecare doua expozitii dedicate designului, deschise la galeriile Uniunii Artistilor Plastici (UAP) - "Simeza" si "Caminul Artei". Prima, sub genericul "Designul anilor '30" (galeria "Simeza"), prezinta cateva modele de design industrial - in conceptia unor arhitecti si ingineri de prestigiu din epoca precum Horia Creanga, Traian Vuia, George Fernic si Aurel Persu (locomotiva Malaxa, Avionul Fernic, 1929, Automotorul Malaxa,1936-1939, Automobilul Persu, 1923, sau Automobilul "La Sabre", 1942, al carui autor este necunoscut). "Forme ce definesc functii complexe, preocupare pentru echilibru, aerodinamica si utilitate. Fie ca este vorba de automotorul Malaxa - Marele Premiu al expozitiei de la Milano din 1939, avionul lui Fernic sau automobilul lui Persu, gandul a fost pentru desavarsirea formei, sinceritate, detaliu si relatia cu omul", motiveaza curatorul manifestarii, designerul Radu Teodorescu. Sunt realizari care "arata un anume stadiu cultural al societatii romanesti, intelegerea nevoii unui parcurs logic si profesionist al unei faceri. Expozitia a urmarit ca odata dovedita intelegerea activitatii de design de produs, sa arate profesionalismul, nivelul de abordare, calitatea umana si artistica a autorilor proiectelor. De multe ori solutiile propuse, noutatea lor, inventivitatea, surprind", continua Radu Teodorescu adaugand ca, toate acestea, "calitatea in ansamblu a produselor era rezultanta unui sistem economic evoluat si structurat, a unui invatamant serios. As vrea ca expozitia sa nu creeze numai nostalgie si surpriza", conchid