Interesul dezvoltatorilor imobiliari pentru pietele emergente s-a accelerat din nou, dupa perioada de stagnare in urma evenimentelor din 11 septembrie 2001. Odata cu avansul economic si demografic din Europa Centrala si de Est si Asia au crescut si investitiile in centre comerciale de mari dimensiuni, dar viabilitatea unora dintre proiecte este incerta, apreciaza o serie de specialisti, citati de AFP, transmite Mediafax.
Majorarea cheltuielilor de consum este estimata la 50% in Rusia, in perioada 2006-2011, iar avansul din Turcia, Slovacia si Polonia ar putea atinge 25%, fata de 12% in cazul Frantei, respectiv 5% in Germania, potrivit datelor firmei de management si consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.
Numarul proiectelor de constructie a centrelor comerciale din Europa Centrala si de Est a inregistrat un avans semnificativ, unele dintre acestea avand suprafete de peste 120.000 mp.
Si Turcia se confrunta cu aceeasi situatie, unde au patruns principalii retaileri mondiali, precum Carrefour sau Tesco.
"Pentru dezvoltatorii centrelor comerciale si pentru comercianti este important sa determine dimensiunile adecvate, precum si nivelul cifrei de afaceri care permite reducerea costurilor de exploatare si adoptarea unei strategii agresive privind preturile", subliniaza Maxim Karbasnikoff, directorul subsidiarei ruse a Jones Lang LaSalle.
In pofida unui comert in proportie de 97% neorganizat, India prezinta un mare potential de crestere a pietei pentru spatii comerciale. Conform analistilor, calitatea redusa a infrastructurii si tendinta de majorare a chiriilor limiteaza insa dezvoltarea.
Legislatia locala nu permite investitiile straine directe in centre cu o suprafata inferioara nivelului de 50.000 metri patrati.
Pana in 2011, vor fi deschise 200 de centre comerciale in India, echivalentul a 9,5 milioane metri patrati, pot