foto de Youri Lernquette
Nascuta la Havana in 1930, Omara Portuondo are o poveste de viata care ar putea lesne deveni subiect de film.
In timp ce mama ei provenea dintr-o instarita familie spaniola, tatal ei, pe langa faptul ca nu era decat un modest jucator de baseball, mai era si de culoare. Cu toate astea, copilaria i-a fost una fericita si asa cum avea sa declare mai tarziu, plina de muzica care avea sa-i marcheze restul vietii.
Ajutata fiind de sora ei Haydee, Omara si-a inceput cariera de foarte tanara, intai ca dansatoare intr-un faimos ansamblu al acelor vremuri , Tropicana, pentru ca mai apoi, la inceputul anilor 50 sa formeze, tot impreuna cu sora ei, faimosul grup vocal Cuarteto Las D’Aida, grup cu care aveau sa cunoasca succesul atat in Cuba cat si in Europa si America de Nord.
In paralel cu activitatea desfasurata impreuna cu Cuarteto Las D’Aida, in 1959, Omara Portundo a debutat solo cu albumul Magia Negra, disc ce imbina muzica traditionala cubaneza cu jazzul american.
Odata cu izbucnirea crizei politice dintre Cuba si Statele Unite, Omara care locuia si canta la Miami a fost nevoita sa se intoarca la Havana, unde a si ramas si unde locuieste si azi. Si asta, in conditiile in care majoritatea artistilor cubanezi, inclusiv sora ei Haydee, au ales calea exilului.
In anii 70 si 80 a continuat sa inregisteze albume, sa sustina turnee internationale, a jucat in filme si a avut chiar si un show de televiziune, dar cu toate astea, nu s-a mai bucurat de succesul inregistrat in anii 60.
Toate astea aveau sa se schimbe in 1996 cand Ry Cooder care inregistra un album in Cuba, a auzit-o cantand si a invitat-o sa participe la proiectul care abia atunci se nastea, Buena Vista Social Club.
A interpretat alaturi de Compay Segundo un bolero, Veinte años, piesa care avea sa fie una dintre