Pe lângă buşteni, berbecuţi sau vinuri, România exportă şi reclame. Lista exportatorilor cuprinde, în majoritate, filialele reţelelor multinaţionale în România, dar şi câteva agenţii independente.Începuturile exportului de reclame datează din anul 2000, când D’Arcy, pe atunci o agenţie în vogă, a creat prima campanie difuzată exclusiv în afara României. După ce D’Arcy a spart gheaţa (între timp agenţia a dispărut), şi alte agenţii de publicitate din Rom
Pe lângă buşteni, berbecuţi sau vinuri, România exportă şi reclame. Lista exportatorilor cuprinde, în majoritate, filialele reţelelor multinaţionale în România, dar şi câteva agenţii independente.
Începuturile exportului de reclame datează din anul 2000, când D’Arcy, pe atunci o agenţie în vogă, a creat prima campanie difuzată exclusiv în afara României. După ce D’Arcy a spart gheaţa (între timp agenţia a dispărut), şi alte agenţii de publicitate din România au avut şansa de a-şi trece numele pe creaţii ce au vizat pieţe internaţionale.
Agenţiile multinaţionale sunt mai bine poziţionate în această afacere pentru că multe comenzi pentru export le vin prin reţea. În cazul agenţiilor independente, lucrurile sunt mai dificile, pentru că trebuie să fie chemate la licitaţii. Agenţia independentă Friends Advertising a fost invitată anul trecut să participe la o licitaţie (pitch) internaţională pentru contul Canon pe Europa Centrală şi de Est. A luptat cu agenţii din Cehia şi Polonia şi a câştigat.
Marile agenţii au norocul să nu mai treacă printr-un pitch. Adrian Boţan, director de creaţie la McCann-Erickson, declară: „În cazul campaniilor Coca-Cola, proiectele au fost atribuite fără licitaţie, în virtutea reputaţiei pe care McCann România şi-a câştigat-o.“
În alte situaţii, campaniile româneşti pentru clienţi internaţionali sunt atât de reuşite încât acestea sunt solicitate pent