Am mai pierdut un MIG 21 Lancer. Din cate stim, este cel de-al noualea incident de acest gen in care au fost implicate batranele MIG-uri 21. Este adevarat, acum intr-o varianta revopsita, pentru care armata a platit firmei Elbit milioane de dolari. Din pacate, se vede ca alegerea variantei "modernizarii" MIG-ului nu a fost una prea fericita. Lancer-urile au fost doborate de pasari, de vremea nefavorabila si, este adevarat, de greseli de pilotaj sau dezorientari spatiale ale pilotilor.
Culmea este ca unul dintre accidente s-a petrecut la numai o zi dupa ce ministrul Apararii Nationale de atunci, Teodor Atanasiu, a anuntat cu mare pompa, la sedinta de analiza a starii Fortelor Aeriene pe anul 2004, ca “reforma structurala a Fortelor Aeriene a fost incheiata”. El asigura ca personalul Fortelor Aeriene isi desfasoara “activitatea pe coordonate manageriale foarte bine gandite“ si ca, in 2004, “resursele umane, materiale si financiare au fost intrebuintate prioritar pentru cresterea capacitatii operationale si continuarea procesului de modernizare.”
Totusi, aviatia militara a avut initial in dotare 110 MIG 21 Lancer, iar in timp aproape 10 la suta au intrat in pamant. Este clar ca afirmatia care facea referire la "activitatea pe coordonate manageriale foarte bine gandite" nu prea sta in picioare.
Intre timp pana si oficialii MApN si-au dat seama ca situatia nu mai este de mult roz si s-au gandit serios la achizitionarea unui modern avion multirol.
Chestiunea nu este noua si a fost intens discutata, dar practic nu s-a facut nimic pana acum. Adica nu s-a pus problema identificarii fondurilor pentru cumpararea costisitoarelor avioane moderne. Abia recent noul ministru Sorin Frunzaverde a anuntat ca pe lista de prioritati a MApN se afla achizitionarea avionului multirol (care va inlocui MIG 21). Mai mult, oficialul a aratat ca acest program este, proba