Prima jumatate a anului in curs a fost dominata in retail de cererea ce a continuat sa depaseasca oferta, cu un numar record de intrari pe piata. Cu toate ca brandurile internationale faimoase au inceput sa debarce in peisajul retailului autohton, majoritatea intrarilor au fost reprezentate de jucatori de talie medie.
Numele de top, in numar mic, au gasit, pe langa destinatiile stradale, locatii in cele doua proiecte noi de dimensiune medie livrate in primele sase luni din 2006: Baneasa Feeria si galeria comerciala a cladirii de birouri din Piata Victoriei, America House.
Pe fondul decalajului dintre cerere si oferta, chiriile stradale au inregistrat cresteri de la 5% pana la 25%, in functie de suprafata, trend ce va fi continuat intr-un ritm mai scazut si in perioada urmatoare, apreciaza analistii Colliers.
Chiriile medii in astfel de centre comerciale si-au mentinut valoarea ridicata intre 25 si 30 EUR/mp/luna, in special datorita contractelor deja existente si numarului scazut de tranzactii noi.
In pofida acestui lucru si pe fondul numarului mare de proiecte anuntate pentru urmatorii doi ani, se asteapta un val de scadere a nivelului chiriilor cu 15-20%.
O situatie aparte pentru peisajul autohton a fost reprezentata de patrunderea retailerilor internationali pe toate segmentele de piata, fapt ce denota incredere in progresul realizat de Romania in ceea ce priveste puterea de cumparare a populatiei, subliniaza consultantii Colliers.
Lipsuri sunt inca destule, iar unul dintre ele este reprezentat de numarul limitat de profesionisti, comparativ cu oferta de pe pietele din regiune.
Desi retailerii obisnuiesc sa debuteze in Capitala si apoi sa se extinda si in orasele de provincie, brandurile de lux fac rabat de la regula. Acestea sunt interesate in principal de locatii stradale consacrate (Victoriei, Magheru, Dorobanti). @N