Anual, in Romania sunt cumparate circa 600 de kilograme de bijuterii cu diamante, volum extrem de mic comparativ cu alte tari din Europa.
"Putem spune ca tara noastra ocupa locurile din urma in ceea ce priveste vanzarea de bijuterii cu diamante.
Dupa parerea mea, acest lucru se intampla din cauza culturii de purtare a bijuteriilor, care in cazul romanilor este deficitara, asa cum este si situatia financiara a romanului", a declarat Heinz Karl, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania. In Romania, se vand lunar 50 de kg de diamante, considerate briliante, dupa slefuire.
"Din volumul pietei, care este foarte greu de estimat din cauza existentei pietei subterane, vanzarile bijuteriilor in Romania se ridica la peste o tona, lunar. Pastrandu-se proportiile, vanzarile briliantelor reprezinta cinci la suta din acest total", a declarat, pentru Rompres, Heinz Karl.
Din totalul operatorilor de metale pretioase, aproximativ 3.700 de firme, o foarte mica parte se axeaza pe operarea pietrelor pretioase.
"Nu este prea profitabila aceasta activitate. Romanii prefera bijuteriile din argint, cele cu pietre pretioase fiind prea scumpe pentru majoritatea dintre noi", ne-a spus un producator de bijuterii din Bacau.
Fiscalitate excesiva
Dupa spusele presedintelui patronatului, in lumea bijuteriilor, piata neagra ocupa un loc confortabil. "Daca piata subterana a aurului reprezinta 70-80 la suta din totalul pietei, in ceea ce priveste briliantele exista o proportie mai mica, deoarece intervine factorul de incredere a clientilor. Sunt avantajate firmele vechi, preferate de consumatori.
Astfel, piata subterana a briliantelor este de 40-50 la suta din totalul pietei", a adaugat Heinz Karl. Acesta a subliniat ca, atunci cand se vorbeste de comert al briliantelor, se vorbeste de briliante in bijuterii. "Piata subteran