Cinci multinationale domina piata parfumurilor si aromelor. Ieri, Le Figaro anunta ca firma elvetiana Givaudan, prima pe piata mondiala a parfumurilor, a achizitionat, pentru 1,8 miliarde de euro, Quest (divizia olandeza a grupului chimic britanic ICI), situata pana acum pe pozitia a cincea a marilor producatori in domeniu. Creatorul Hugo Boss, Armani sau Gelin achizitioneaza J'Adore de la Dior sau Le Male de la Jean-Paul Gaultier. Numele lor nu sunt prea cunoscute marelui public, dar cele cinci multinationale ce domina sectorul se afla la originea a aproape jumatate din parfumurile pe care le folosim zi de zi.
Si nu numai atat. Ele creeaza aroma de capsuni din iaurt, gustul acidulat al unei ape, aroma de lavanda a unui detergent sau a unui sapun. O piata estimata la... 15 miliarde euro. Liderul ei, Givaudan, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,74 miliarde euro. Aceasta fosta filiala a grupului farmaceutic Roche a crescut gratie achizitiilor. Dupa ce a preluat grupul francez de parfumuri Roure, in 2002 a cumparat aromele alimentare Nestle.
Ceva mai in spate, Quest a atins, in 2005, vanzari de 830 milioane euro. Un alt grup foarte puternic, americanul IFF (International Flavors &Fragrance) se afla pe pozitia a doua.
Micii producatori se vad marginalizati si tot mai amenintati cu "inghitirea" de catre marile grupuri. Circa 80 la suta din piata parfumurilor se afla deja in posesia catorva grupuri: L'Oreal, Procter&Gamble, LVMH, Coty sau Estee Lauder.
Cinci multinationale domina piata parfumurilor si aromelor. Ieri, Le Figaro anunta ca firma elvetiana Givaudan, prima pe piata mondiala a parfumurilor, a achizitionat, pentru 1,8 miliarde de euro, Quest (divizia olandeza a grupului chimic britanic ICI), situata pana acum pe pozitia a cincea a marilor producatori in domeniu. Creatorul Hugo Boss, Armani sau Gelin achizitioneaza J'Adore de