Induystria auto mondiala trece printr-un moment de metamorfoza, in care realizarea unei aliante si preluarile la nivel inalt devin parte din cotidian. Tonul marilor aliante pe scena auto mondiala a fost dat de catre germanii de la Daimler-Benz, care au preluat, in 1998, compania americana Chrysler, pentru suma de 38 de miliarde de dolari. Un an mai tarziu, grupul francez Renault a cumparat 36,8% din actiunile japonezilor de la Nissan, companie aflata in mare dificultate la acea vreme, pentru peste 8,5 miliarde de dolari. In prezent, Renault detine o participatie de 44% in Nissan. Duetul Renault-Nissan se plaseaza in momentul de fata in primii cinci mari producatori de masini de pe mapamond. Odata cu intrarea in mileniul trei, General Motors a decis sa intre si ea in acest joc si a cumparat, in 2002, compania sud-coreeana Daewoo Motor. Valoarea acestei tranzactii s-a plasat in jurul a 400 de milioane de dolari. In prezent, usile unor posibile aliante raman deschise.
Renault-Nissan, cu GM sau Ford?
La inceputul lunii iunie, Kirk Kerkorian, cel mai important investitor individual de la General Motors, care detinea, pana ieri, 9,9% din actiunile producatorului american, avansa o propunere pentru o colaborare terta intre Renault-Nissan si GM. Negocierile pentru realizarea unei aliante in trei au fost purtate de catre Kerkorian prin intrevederi repetate cu Carlos Ghosn, aflat la conducerea Renault-Nissan. Ghosn este persoana care in 1999 a salvat compania Nissan de la faliment.
Totusi, la inceputul lunii octombrie, Renault-Nissan si producatorul american de autovehicule General Motors au dispus sistarea discutiilor privind o eventuala alianta, dupa ce compania americana a solicitat compensatii semnificative pentru intrarea intr-un parteneriat cu gruparea franco-nipona.
Alaturarea celor trei mari constructori auto ar fi dus la formarea