Cinematografele sunt în pericol să devină amintiri ale secolului XX. Într-un secol în care mall-ul, sistemele de sunet „home theatre” şi filmele piratate fac parte din viaţa fiecărui om, bătrânele cinematografe zac cu lacătul pe uşă, în paragină. Sindicatul liber RomâniaFilm, format din angajaţii Regiei RomâniaFilm, care administrează cinematografele din ţară, au lansat ieri un semnal de alarmă împotriva Strategiei Ministerului Culturii şi Cultelor de vânzare a cinematografelor. „Nu este o vânzare, ci un tun imobiliar, în care nu se ţine cont nici de protecţia socială a angajaţilor. Ei urmăresc clădirile «strategice», aflate în părţile centrale ale oraşului”, a declarat Maria Bikfalvi (foto stânga), preşedinta Sindicatului. „Vor o vânzare pe sub preţ, în al 12-lea ceas, acum, înainte de intrarea în UE. Este o ultimă bucăţică de tort din care cei sus puşi vor să se înfrupte”, a declarat Bela Henter (foto dreapta), directorul filialei RomâniaFilm Braşov.
Bikfalvi spune că de această situaţie se face vinovată, printre alţii, Corina Paloş – consilier în cadrul Ministerului Culturii. Ea este bănuită de către liderul sindical că deţine o firmă de producţie cinematografică, fapt care o face să fie incompatibilă cu funcţia sa, pe conflict de interese. În opinia lui Bekfalvi, Paloş ar fi cea care ar avea interese în înstrăinarea cinematografelor. Bela şi Bekfalvi au dat exemplul vânzării cinematografului „Lumina” din Piteşti, care a fost vândut cu 700 de euro/metru pătrat, deşi valoarea reală depăşea câteva mii de euro. Bikfalvi mai spune că şeful RomâniaFilm, Mihai Ţintea, nu a dorit să semneze Strategia de vânzare a activelor, astfel că a fost ameninţat cu concedierea.
Doar 46 de cinematografe active
Patrimoniul RomâniaFilm a trecut în 1998 în curtea Ministerului Culturii, care de atunci a înstrăinat peste 100 de active. „În 1990 existau 435 de săl