"Iago: Nu eşti cumva rănit, locotenente?
Cassino: Da! Şi fără leac!
Iago: Vai! Doamne, păzeşte!
Cassino: Reputaţie! Reputaţie! Reputaţie! Mi-am pierdut reputaţia. Mi-am pierdut tot ceea ce era nemuritor în mine. N-a rămas decît animalul. Reputaţia mea, Iago, reputaţia mea...
Iago: Pe cinstea mea de om, credeam că e vorba de o rană a trupului: aceea are mai mare însemnătate decît cele de care suferă reputaţia. Reputaţia e o născocire proastă şi înşelătoare: dobîndită adesea fără nici o vină."
(Othello, actul 2, scena 3)
Aud deseori oameni plîngîndu-se de "calitatea" mesajelor postate pe diferite forumuri, mai ales pe forumurile site-urilor de ziare sau televiziuni. Există forumuri ce s-au închis deja de mai multe ori, iar altele au introdus diverse limitări pentru accesul utilizatorilor, deşi, cel puţin teoretic, site-urile ar trebui să încurajeze mesajele de la cititori, crescîndu-şi astfel popularitatea.
Argumentul cel mai des repetat împotriva acestor forumuri este acela că ele oferă oricui posibilitatea de "a înjura" pe oricine, la adăpostul anonimatului, iar cantitatea de "înjurături" este copleşitoare, faţă de cantitatea mesajelor "raţionale".
Am să încerc, în cele ce urmează, să reformulez această constatare, făcînd apel la un concept relativ nou, a cărui dezvoltare este legată, în ultimul deceniu, de studiile asupra Internetului
Pentru cel obişnuit să cumpere şi să vîndă pe eBay, "reputaţia" este foarte importantă. Ea măsoară aprecierea altor utilizatori asupra seriozităţii unui client sau a unui vînzător, în funcţie de succesul tranzacţiilor anterioare. O bună reputaţie duce - după cum au dovedit studii făcute recent - la obţinerea unui preţ cu 7,6% mai bun (The Value of Reputation on eBay: A Controlled Experiment, Experimental Economics, Volume 9, Number 2/June, 2006).
Foarte mulţi utilizatori