Bancile fac orice pentru a-si tine clientii aproape: ofertele se muleaza tot mai mult pe cerere, costul creditarii scade, iar comisioanele devin tot mai mici. Oferta pentru credite de refinantare este inca neuniforma, aflata intr-un stadiu incipient de dezvoltare, dar anumite banci au demarat deja procedurile interne de ieftinire a acestui tip de imprumut.
Refinantarea aduce si posibilitatea de a obtine un credit nou, pe langa finantarea celui vechi - utila in cazul in care costul creditului vechi este mult mai mare decat cele practicate de banci in prezent. In unele cazuri, creditul de refinantare ajuta clientul sa obtina mai multi bani fata de limita de suma impusa de banca in cazul acordarii unui credit nou.
Iar avantajul consta in disparitia partiala din piata a comisioanelor de rambursare anticipata pentru creditele de refinantare contractate la aceeasi banca.
Lupta pentru clienti
BNR a impus ca toate ratele lunare, inclusiv cea noua, la care se adauga si comisioanele bancare, sa nu depaseasca limita a 30-35% din salariu (dar exista banci, inclusiv dintre primele 10, care reusesc cu succes sa nu treaca toate comisioanele in calcul).
Or, pentru a obtine un credit de refinantare nu se mai iau in calcul ratele vechi, ele fiind considerate „refinantate“ prin noul credit, iar clientul poate ramane, in urma creditului de refinantare, cu o suma sensibil mai mare decat daca ar lua un credit nou - in unele cazuri.
Bancile alearga dupa clientii „mari“, unde conditiile de refinantare devin chiar usor negociabile.
„Lupta este asa de avansata, incat bancile care aud ca un client a primit un anumit cost pentru a-si refinanta un credit mai mare, de regula ipotecar, sunt gata sa renegocieze cu clientul acelasi cost ca sa-l pastreze, chiar daca oferta-standard a bancii este diferita“, spune un bancher.
Ce