Laura IonFoto: HotNews.ro
In 2006, numarul francizelor pe piata romaneasca a crescut cu 50%. In acest moment, aproximativ 300 de marci de retail si servicii sunt prezente in Romania sub forma de franciza. Specialistii spun ca numarul acestora va creste mult dupa 01 ianuarie 2007.
Fondatoarea Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania, Laura Ion, afirma ca esecul unei francize poate avea mai multe cauze, printre care: incalcarea procedurilor si a regulilor date de francizor, aparitia unor legi care sa restrictioneze domeniul in care actioneaza francizantul, o testare insuficienta a pietei inaintea demararii afacerii in sistem de franciza.
[c:1:s]Costurile necesare pentru pornirea unei afaceri intr-un astfel de sistem variaza intre 10.000 de euro si pana la peste trei milioane de dolari, cat a costat franciza pentru hotelul Marriott in Romania. Cele mai ieftine francize sunt cele din industria produselor alimentare si cele ale agentiilor imobiliare. La polul opus stau lanturile de farmacii, hotelurile si retailul.
Cele mai multe francize din Romania provin de pe continentul american, dar o parte insemnata vin si din Europa. Nike, McDonald's, Timberland, Mariott, Fornetti si Triumph sunt doar cateva dintre francizele americane si europene de pe piata romaneasca.
Romania are si ea propriile francize: Tina R, Smart Three, Turabo Caffe, Rompetrol, Ziua, La Mama sau Bela Italia sunt doar cateva dintre retele noastre de succes. Spre deosebire de celelalte francize, cele romanesti nu au reusit deocamdata sa iasa din interiorul granitelor.
Laura Ion explica acest lucru prin faptul ca piata romaneasca este lipsita de traditie, iar marca trebuie sa fie dinainte foarte bine cunoscuta pe piata pe care urmeaza sa dezvolti franciza respectiva: "Notorietatea marcii este foarte importanta. Numele iti aduce clienti", afirma