Spionajul la cumparaturi incepe sa devina si pe piata clujeana o practica la care apeleaza tot mai multe firme. Dar despre ce este vorba? Spionul cumparator intra in magazine pentru a a evalua atitudinea vanzatorilor fata de clienti comportandu-se ca un client normal. De fapt, el “da note” magazinelor si angajatilor acestora.
Dupa vizita, spionul completeaza un raport care ajunge la proprietarul afacerii prin intermediul firmei de mistery shopping ce are rol de intermediator.
Avantajele? Spionul cumparator are posibilitatea de a castiga un ban in plus in urma spionajului, firma de mistery-shopping isi ia comisionul, iar firma care a comandat spionajul va sti intr-adevar cum se comporta angajatii, dar si ce are in plus concurenta. O astfel de firma este condusa la Cluj de Rada Sonea. Phantom Shopping
Reporter: Cand a aparut aceasta activitate in Romania? Dar pe plan international?
Rada Sonea: In Romania activitatea de mystery shopping a aparut in urma cu 3-4 ani de zile. La nivel international aceasta activitate are deja o traditie de peste 25 de ani. Activitatea de mystery shopping a fost initial o tehnica folosita de companii pentru a preveni furtul in randul angajatilor. In 1940 Wilmark a conturat pentru prima data notiunea de „mystery shopping”.
Dupa anul 2000, mystery shopping a devenit activitatea de baza pentru cresterea vanzarilor prin atentia acordata consumatorilor (care devin fideli datorita cresterii calitatii serviciilor) si prin oferirea unor solutii care sa satisfaca nevoile specifice ale consumatorilor (datorita activitatilor de mystery shopping, angajatii sunt mai mult orientati catre nevoile consumatorilor).
R: Din ce sector vin clientii cei mai receptivi la conceptul de mistery shopping? Financiar-bancar, telecomu