Pe de-o parte, din cauza criteriilor exclusiv politice de numire a membrilor din componenţa consiliului, pe de alta, din pricina relei-credinţe cu care SRI şi-a tratat obligaţiile legale în Pe de-o parte, din cauza criteriilor exclusiv politice de numire a membrilor din componenţa consiliului, pe de alta, din pricina relei-credinţe cu care SRI şi-a tratat obligaţiile legale în domeniu. Altfel spus, până acum un an, CNSAS nu a avut pe ce documente să lucreze, astăzi nu are cum să lucreze eficient pe cele 1.300.000 de dosare preluate în custodie. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile dacă procesul de predare-primire s-ar fi făcut treptat încă de la înfiinţarea instituţiei. Este lesne să ne imaginăm sentimentul de neputinţă pe care îl încearcă oricine caută ceva, nici măcar într-un car cu fân, darmite într-un convoi. Procedeul utilizat ne duce cu gândul la o schemă clasică, utilizată de toate serviciile secrete care se respectă: "Îngroparea adversarului în informaţii". Prima lovitură militară, care în lumea modernă este de regulă decisivă, este precedată de un val imens de informaţii, false sau adevărate, nici nu mai are importanţă, menit să blocheze întreaga capacitate de prelucrare a inamicului. S-a putut merge până acolo încât, spre exemplu, pentru paralizarea sistemului poştal, Germania nazistă s-a pregătit, în a doua conflagraţie mondială, să expedieze zeci de milioane de plicuri spre milioane de adrese din Marea Britanie.
La fel, URSS, din ordinul lui Stalin, în perioada de alianţă cu Hitler, oferea Germaniei mărfuri în cantităţi imense şi la preţuri derizorii doar în scopul blocării căilor de comunicaţii feroviare.
De altfel, Consiliul Naţional de Studiere a Arhivelor Securităţii este şi va rămâne, atât timp cât va mai exista, supus anotimpurilor politice, ceea ce înlătură total caracterul de obiectivitate şi pragmatism al deciziilor luate.