Mult timp mi-a fost destul de greu sa gindesc productia editoriala in termeni de produs, oferta, eficienta, cerere etc. Mult timp a trecut si pina cind editorii si-au dat seama si au acceptat ei insisi ca si „obiectul“ carte ar avea mult mai mari sanse pe piata daca ar fi privit si tratat si ca obiect de consum si va fi integrat acestui circuit al economiei de piata. Lucru inceput de Bookfest asta-vara si, descopar acum cu placere, continuat de Gaudeamus 2006.
Un lucru care, in fond, nu neaga si nu micsoreaza cu nimic valoarea cartii, si nici nu indeparteaza publicul obisnuit, iubitorul atit de devotat cartii. insa are avantajul ca poate cistiga si largi cu mult mai mult numarul doritorilor. Gaudeamus a insemnat si ca editurile au constientizat unde se afla, au inceput sa functioneze in termeni de piata, sa-si creeze „firma“, iar cartile au inceput sa fie „vindute“: ele sint, in sfirsit, si produse, ambalate si oferite spre vinzare. Editurile au avut standuri care mai de care mai personalizate, cu imagine proprie, logo-uri, sigle, culoare, concept propriu, cei prezenti la stand purtau tricouri branduite, tot tacimul. Multe dintre standuri au fost impresionante, de fapt, au fost mici spatii create si amenajate special: Editura Minerva, de exemplu, a avut un stand foarte modern, folosind materiale si elemente de design de ultima ora, cu Rao deja ne-am obisnuit, Editura Leda-Corint a construit un mic spatiu cald si cochet, prin mobilierul in culoarea lemnului cu sigle discrete aurii si fotolii pretioase de piele. O surpriza placuta a fost si biblioteca Carturesti, unde se putea bea minunatul ceai si sta la odihna tihnita rasfoind, evident, carti si discutind cu oameni cunoscuti.
Mai putina miscare a fost pe palierele de sus, unde au fost standurile universitatilor, poate din cauza pozitionarii. De altfel, spatiul Romexpo nu poate fi impartit m