- Diverse - nr. 238 / 5 Decembrie, 2006 Conform unei stiri de ultima ora, cinci bratari apartinand Tezaurului dacilor au fost depistate in diferite tari europene. Una dintre ele a fost recuperata cu prilejul unei licitatii cu obiecte de arta, organizata la Paris, fiind adusa in tara. Dupa ce vor fi rascumparate si celelalte patru (contra sumei de aproximativ 1.200.000 de euro), conform spuselor ministrului Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, ele vor fi expuse, in curand, intr-o expozitie de la Bucuresti. Cum au ajuns ele prin diferite tari apusene, am mai scris. Lipsa, la vreme, a unei legislatii privind patrimoniul national, a permis numerosilor "cautatori de comori", dotati cu utilaje moderne, cu o tehnica de varf pentru detectarea obiectelor metalice, saracirea tezaurului dacic din zona Sarmizegetusei Regia (muntii Orastiei). De fapt, nu-i singura dovada a scoaterii din tara si a instrainarii unor obiecte sau opere de arta apartinand patrimoniului cultural national. Un exemplu semnificativ, in acest sens, ni-l ofera scoaterea din tara si disparitia, in cele din urma, a "Domnisoarei Pogany", una dintre lucrarile lui Brancusi. "Istoria" acestei "programate" instrainari o cunosc doar cativa romani. Dupa cum se stie, poarta saracirii patrimoniului cultural national romanesc au deschis-o larg mai-marii vremii de atunci: premierul Petre Roman si ministrul Culturii, Andrei Plesu. Cu ochii larg deschisi spre Occident doar, in loc sa inchida granitele prin care spre noi veneau si multe scursori umane, in acel timp, mai-marii clipei postdecembriste au adoptat paguboasa politica a "portilor deschise", inlesnind, astfel, "hemoragia" de pretioase obiecte de patrimoniu peste granita. Ce legatura au toate acestea cu bratarile dacice, dovezi ale continuitatii si culturii noastre pe aceste meleaguri, in leaganul formarii civilizatiei si dainuirii poporului roman, cu "Domniso