Creşterea preţurilor la carburanţi va determina scumpirea în lanţ şi a altor produse, chiar şi a celor bancare Pe lângă creşterea tarifelor la utilităţi, necesarul de cofinanţare al proiectelor de mediu ar putea conduce, în următorii doi ani, la scumpirea carburanţilor. Introducerea unei taxe de 10 eurocenţi/litru, în 2007 şi 2008, va aduce banii necesari pentru mediu, dar cu riscul majorării inflaţiei.
Taxa de mediu de 10 eurocenţi adăugată la preţul benzinei şi motorinei va avea cu certitudine efecte asupra preţurilor din economia românească şi, implicit, asupra inflaţiei. Un studiu realizat de Centrul Român de Politici Economice, la cererea Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), relevă faptul că majorarea preţului benzinei ar putea strânge banii necesari pentru cofinanţarea proiectelor de mediu. Florin Cîţu, economistul-şef al ING Bank, a precizat pentru Adevărul că introducerea acestei taxe influenţează, în mod cert, preţurile pe termen scurt. De asemenea, Ion Ghizdeanu, preşedintele CNP, adaugă faptul că eventuala creştere a preţului carburanţilor va fi vizibilă şi în rata inflaţiei.
Studiul arată faptul că majorarea preţului la carburanţi cu câte 10 eurocenţi/litru, la jumătatea anului viitor şi la începutul lui 2008, va aduce Ministerului Mediului peste un miliard de euro anual. Totuşi, introducerea taxei va avea un efect asupra inflaţiei de un punct procentual, atât în 2007, cât şi în 2008. Circa 0,7% ar proveni din majorarea directă a preţului combustibililor, iar alte 0,3% vor fi generate de majorări ale altor tarife ce sunt influenţate de evoluţia costului carburanţilor.
Sugestie pentru întărirea politicii monetare
Florin Cîţu spune că, anul viitor, sunt aşteptate presiuni semnificative de majorare a preţurilor. ţinta Băncii Naţionale pentru inflaţie în 2007 este de 4%, însă estimările oficiale indică o creştere a preţurilor de consu