Aproape tot ce inseamna amprenta avangardista in peisajul pietei romanesti, de la literatura - poezie, proza, traduceri - la arta plastica, pare sa-i ademeneasca, in mod deosebit, in ultima vreme, pe colectionarii sau pe profitorii de castiguri rapide. Nu o data, competitiile in care se angajeaza la casele de licitatii bucurestene sunt adevarate spectacole.
Iata, de pilda, duminica trecuta, "Poemul invectiva cu amprentele digitale ale autorului" al lui Geo Bogza, exemplar numerotat, publicat in 1933 la Editura Unu, a fost adjudecat, la casa Monavissa, pentru 3.000 RON de la 1.000, pretul de estimare.
Alte volume aparute la Editura Unu, in traducerea lui Sasa Pana, sau cu cate un portret al autorului (respectivului volum) realizat de Victor Brauner sau M.H. Maxy s-au bucurat de o atentie sporita a colectionarilor. La aceeasi casa, in cadrul licitatiilor anterioare, un volum de poeme semnate de poetul francez Paul Eluard, "Animalele si oamenii lor, oamenii si animalele lor" in traducerea lui Sasa Pana (numarul trei in unasutanouazecisinoua exemplare, Bucuresti, Editura Unu, 1938, potrivit catalogului licitatiei) s-a vandut cu 1.000 RON de la 500. De asemenea, "Repertoriu" de Moldov, cu un portret de Victor Brauner, carte publicata la Editura Unu, in 1935, a fost achizitionata pentru 3.000 RON de la 500, in timp ce volumul semnat de Ion Sofia Manolescu, "Odihna Neagra", cu un portret de M.H. Maxy (exemplarul 144 din 200), aparut in 1936 la ceeasi editura, Editura Unu, a ajuns la 3.000 de la 400, pretul de intrare in licitatie. Evident, nu numai pentru numele artistilor mentionati.
Revenind la reprezentantii avangardei romanesti (a carei perioada exploziva a fost intre anii 1921 si 1933), printre care Ilarie Voronca, Marcel Iancu, Ion Vinea, Stefan Roll, aceasta este inteleasa si acceptata drept starea de spirit si de creatie a repetatelor "depasiri" d