Ion POP
La Réhabilitation du rêve. Une anthologie de l’Avant-garde roumaine
Editurile ICR, EST, Bucuresti, 2006, 640 p.
Vorbesc de cea mai recenta antologie de avangarda romaneasca, La Réhabilitation du rêve, publicata de curind la Editura EST, cu un studiu critic, cu note si selectie a textelor de Ion Pop. Nu-i vorba, antologii de avangarda au mai aparut la noi, pentru noi. intre acestea, doua ramin notabile. Una este cea intocmita de Sasa Pana, si alta, mai recenta, a aparut sub ochiul agil al lui Marin Mincu. La Réhabilitation du rêve nu mai este o antologie doar pentru romani. Prin haina lingvistica si tinuta editoriala, aceasta antologie pare sa-si fi plasat adresantul in mod centrifug la Paris.
Trebuie spus ca antologia de fata se prezinta in conditii grafice exceptionale. De-a curmezisul copertei poate fi admirata reproducerea unei lucrari din 1930, purtind semnatura lui Perahim, intitulata Parada, cu mentiunea „collection particulière“. De asemenea, pe pagina precedenta foii de titlu, editorul si antologatorul au plasat, de data asta in facsimil, un desen de Victor Brauner, publicat pentru prima data in revista unu, numarul din iulie 1931. intre paginile 288 si 289 – bonus artistic – se afla inserat un caiet de 16 pagini, imprimate in sepia pe hirtie ivoire, reproducind 38 de documente de epoca. Sint prezente acolo reproduceri fotografice dupa dadaista 75HP, dar si din alte reviste precum Punct, Integral, unu, Alge, Urmuz, Viata imediata, Contimporanul.
Acestea alterneaza armonios cu portrete, schite si desene ce poarta semnatura unui Marcel Iancu, Victor Brauner, Constantin Brancusi, Mattis Teutsch, Militza Petrascu, M.-H. Maxy, Perahim. Mai sint si doua fotografii, una din 1915, prezentindu-l pe Urmuz in uniforma militara, alta – un obiect construit de Gherasim Luca pentru a-si ilustra volumul Le Vampire passif, a