Razvan RADULESCU
Teodosie cel Mic
Editura Polirom, Colectia „Ego. Proza“
Iasi, 2006, 440 p.
„Un joc secund, mai pur“, o complicata fictiune destinata initiatilor este romanul lui Razvan Radulescu, Teodosie cel Mic. intelegerea cartii trece obligatoriu prin redescoperirea lecturii proaspete, genuine, entuziaste, traseu simetric celui parcurs de autor in tentativa sa de recuperare fictionala a copilariei si a resurselor ei fabulatorii. insa recuperarea se face din perspectiva omului matur, excesiv de lucid, coplesit de teroarea realului si obsedat pina la nevroza de imposibilitatea intoarcerii, de ireversibilitatea evenimentelor. Tema copilariei pierdute se leaga de altfel foarte strins de tema mortii, omniprezenta si in scenariile de film si in proza lui Razvan Radulescu (in Inchipuita viata a lui Raul Rizoiu, Viata lui Iosif Baliga, Viata si faptele lui Ilie Cazane). Nelinistile, deziluziile, spaimele sint in intregime ale adultului.
Pe urzeala lor se tese strania poveste din Teodosie cel Mic. Poveste care, insist, nu se adreseaza copiilor, ci acelor cititori maturi care au nostalgia copilariei! Multi se mira – asta s-a vazut foarte bine in comentariile de pina acum – de surprinzatorul viraj al autorului de la scenariile realiste spre naratiunea fantezista. in realitate, intre cele doua niveluri exista o linie de perfecta continuitate. Si personajele fabuloase din Teodosie cel Mic, si eroul realist din Moartea domnului Lazarescu intra intr-o „aventura“ thanatica, se angajeaza pe un drum fara intoarcere. Atmosfera nelinistitoare, angoasa necunoscutului, impresia de insurmontabila fatalitate, asteptarea tensionata a unui final nebulos sint aceleasi si intr-o parte, si in cealalta. Difera doar registrul narativ. Aceeasi este si strategia inselatoare pe care o adopta scriitorul si scenaristul: retele sofisticate de semnificati