- Diverse - nr. 241 / 8 Decembrie, 2006 "Dedic aceasta carte, cu respect si dragoste, tuturor cadrelor didactice din invatamantul prescolar, admirandu-le truda si nesfarsita speranta in bine", scrie autoarea prof. dr. Iftinia Avram, in dedicatia cartii sale "Etnopedagogie aplicata". Bucura aceasta afirmatie, din doua puncte de vedere: 1. aduce in atentie un segment o vreme neglijat _ invatamantul prescolar; 2. pentru simpatia fata de truda cadrelor didactice din acelasi invatamant prescolar. Am plecat in perceperea continutului cartii de la binomul etnopedagogie _ educatie axiologica, incarcat de proprietatea termenilor. Etnopedagogie, adica teoria interdisciplinara, care se ocupa de transmiterea cunostintelor din cultura populara in procesul educativ, care studiaza sistemele de transmitere a culturii si a cunostintelor, si educatia axiologica, educatia prin si pentru valori autentice, validate, ca atare, de o anumita practica social-culturala, care are, ca finalitate, accederea la cultura, formarea capacitatii de valorizare si de creatie a educatiilor. Am facut toate aceste precizari, tocmai pentru a sublinia importanta acestei carti de o factura aparte, comparativ cu cele din domeniu, in aceasta perioada prin care trece invatamantul din Romania. In ce consta originalitatea si importanta de care aminteam? "Copilul are capacitatea de a identifica binele si raul, frumosul si uratul in situatii concrete, care permit orientarea copilului spre generalizari privind valorile morale si estetice…", spune autoarea. Solutiile suple de reformare educationala, originalitatea si accesibilitatea abordarii, "valorile traditiei, ale prieteniei, ale faptelor bune, sinceritatii, curajului, onestitatii, harniciei si demnitatii, mesajul fascinant al valorilor umane se realizeaza, se implinesc prin jocul creativitatii". Eminescu insusi lega unele gesturi ale copiilor si jocurile acestor